Countdown

រឿងមាលាដួងចិត្ត (-​១​- វិទ្យាល័យ​-​គ​.​ស​.​១៩៣៩)

រឿងមាលាដួងចិត្ត



ប្រលោមលោក កំណាព្យ​កាព្យ​ឃ្លោង អត្ថបទ​អក្សរសិល្ប៍​ផ្សេងៗ​ទៀត ពោល​គឺ​អ្វីៗ​ជា​សំណេរ​ទូទៅ តែង​មាន​ទំនាក់​ទំនង​យ៉ាង​ជិត​ស្និទ្ធ​រវាង​អ្នក​តែង​ សម្ដែង​ ដែល​បាន​សរសេរ​និពន្ធ​ប្រឌិត​ឡើង​ភ្ជាប់​អ្វីៗ ជា​ទិដ្ឋភាព​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​សង្គម មាន​អ្នក​ជិត​ខាង បញ្ហា​ផ្ទាល់​ខ្លួន រដ្ឋ​អំណាច ទេសភាព​ភូមិ​ស្រុក វិបត្តិ​ហេតុ​ក្នុង​សង្គម ក្នុង​សម័យ​មួយ... យក​មក​តែង​ សម្ដែង​ជា​សំណេរ តាម​រចនា​បទ តាម​ចំណេះ​ចេះ​ដឹង ជា​វិជ្ជា តាម​មនោសញ្ចេតនា តាម​ការ​រន្ធត់​រំភើប​របស់​អ្នក​និពន្ធ​ម្នាក់ៗ ។ល។


ការ​បង្ហាញ​ជីវប្រវត្តិ​សង្ខេប​ខ្លះ​លើ​អ្នកនិពន្ធ​ ធ្វើ​ឲ្យ​យល់​សំណេរ​អ្នកនិពន្ធ​នោះៗ​កាន់​តែ​ដល់​ជម្រៅ​។ ដូច្នេះ ការ​សិក្សា​អក្សរសិល្ប៍​ខ្មែរ​ទំនើប​នេះ គួរ​លើក​យក​អ្នកនិពន្ធ​មក​បង្ហាញ ប្រសិន​បើ​មាន ដែល​ជា​ជំនួយ​យ៉ាង​សំខាន់ ដើម្បី​យល់​ និង​ពន្យល់​អត្ថបទ​របស់​អ្នកនិពន្ធ។ បាន​សេចក្ដី​ថា អក្សរសិល្ប៍​ផ្នែក​ប្រលោមលោក​ទំនើប​យើង​មិន​អាច​ផ្ដាច់​អ្នកនិពន្ធ និង​ស្នាដៃ​គាត់​បាន​ទេ​។ ព្រោះ​សំណេរ​ទាំង​ឡាយ​ចេញ​ពី​អ្នក​តែង សម្ដែង ដែល​បាន​លាត​ត្រដាង បក​ស្រាយ​មនោរម្មណ៍​ ឬ​គតិ​ផ្សេងៗ... តាម​រយៈ​ស្នាដៃ​គាត់។

ជីវប្រវត្តិ​សង្ខេប

អ្នកនិពន្ធ នូ ហាច កើត​ពី​ថ្ងៃ ២៦ មិថុនា ១៩១៦ នៅ​កំពង់ព្រះ ស្រុក​សង្កែ ខេត្ត​បាត់ដំបង ជា​កូន​លោក​តា ឃួន នូវ និង​លោក​យាយ ឱរ មូច​ ។ ពី​កុមារ​ធ្លាប់​បាន​រៀន​នៅ​វត្ត​ក្នុង​ភូមិ​កំណើត រៀន​អក្សរ​ចេះ​មើល​សាស្ត្រា​បាន​យ៉ាង​ស្ទាត់។
  • ឆ្នាំ ១៩៣២ បាន​ប្រឡង​ជាប់​ចូល​រៀន​នៅ​អនុ​វិទ្យាល័យ ព្រះ​ស៊ី​សុវត្ថិ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ ១៩៣៩ ក្រោយ​ដែល​ជាប់​មធ្យម​សិក្សា​ប័ត្រ​ភាគ​ទី​មួយ ហើយ​លោក​បាន​ចូល​ធ្វើ​ជា​ចៅ​ក្រម ផ្លាស់​មក​ភ្នំពេញ​វិញ ក្រោយ​ពី​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​។
  • ឆ្នាំ ១៩៤៧ បាន​ទៅ​បម្រើ​នៅ​ក្រសួង​ឃោសនាការ កាន់​កាប់​ខាង​ការ​ផ្សាយ​កាសែត​កម្ពុជា ។
  • ឆ្នាំ ១៩៤៨ ធ្វើ​ជា​លេខាធិការ​ផ្ទាល់​នៃ​ទ្រង់​យុត្តិវង្ស នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី បន្ទាប់​ពី​ទ្រង់​យុត្តិវង្ស​សុគត​ទៅ លោក​ត្រឡប់​មក​ក្រសួង​ឃោសនាការ​វិញ ធ្វើ​ជា​នាយ​ខុទ្ទកាល័យ​។
  • ឆ្នាំ ១៩៥២ លោក​ចូល​ទៅ​បម្រើ​នៅ​ក្រសួង​ការបរទេស​វិញ ដែល​នៅ​ជាប់​មុខ​ងារ​ជា​មន្ត្រី​ការ​ទូត​ខ្មែរ​។
  • ថ្ងៃ ១៦ មិថុនា ១៩៥២ ដល់ ២៣ មករា ១៩៥៣ សម្ដេច​ព្រះនរោត្ដម សីហនុ ជា​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី បាន​តែង​តាំង​លោក នូ ហាច ជា​រដ្ឋ​លេខាធិការ​ក្រសួង​សាធារណការ និង​គមនាគមន៍ ដោយ​ព្រះរាជ​ក្រឹត្យ លេខ ២៥២ ថ្ងៃ ១៥ មិថុនា ១៩៥២ ។
លោក​បាន​ចូល​ជា​សមាជិក​នៃ​សមាគម​អ្នកនិពន្ធ​ខ្មែរ តាំង​ពីថ្ងៃ​ទី ១៧ មករា ឆ្នាំ ១៩៥៨ ។
ក្នុង​ក្រសួង​ការបរទេស លោក​បាន​ទទួល​តំណែង​ចុង​ក្រោយ​ជាឯក​អគ្គ​រាជ​ទូត​ខ្មែរ​ ប្រចាំ​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌូណេស៊ី ប្រហែល​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៦៩ ។ លោក​និវត្តន៍​ចូល​ភ្នំពេញ​ប្រហែល​នៅ​មុន​ឆ្នាំ ១៩៧៥ ។
ស្នាដៃ​សំខាន់ៗ ៖
  • រឿង​ ផ្កា​ស្រពោន បោះ​ពុម្ព ឆ្នាំ ១៩៤៩ ។
  • រឿង នារី​ជាទី​ស្នេហា បោះ​ពុម្ព ឆ្នាំ ១៩៥៣ ។
  • រឿង លាវណ្យ និង​រវិន្ទ បោះ​ពុម្ព ឆ្នាំ ១៩៥៥ ។
  • រឿង មាលាដួងចិត្ត បោះ​ពុម្ព ឆ្នាំ ១៩៧៥ ។

ប្រលោមលោក " មាលា​ដួង​ចិត្ត "


គ្រាន់​តែ​ឃើញ​ចំណង​ជើង នាំ​ឲ្យ​យើង​គិត​ម៉ៃ​ស្មាន​សន្និដ្ឋាន​ថា​ ជា​រឿង​ស្នេហា​ចំពោះ​កំលោះ​-​ក្រមុំ​ប៉ុណោ្ណះ​។ ព្រោះ​ពាក្យ​ " មាលា​ដួង​ចិត្ត " បាន​បង្ហាញ​អារម្មណ៍ និង​ការ​គិត​ដល់​កម្រង​ផ្កា ជា​និមិត្ត​រូបារម្មណ៍ លំអ​ស្ត្រី​មាន​ក្លិន​ប្រហើរ​ក្រអូប​ដូច​បុប្ផា ដែល​ក្រង​ស្រាក់​ទាក់​ប្រទាញ​ជាប់​នឹង​ដួង​ចិត្ត គំនិត​មនោ​រម្មណ៍​កំលោះ ដែល​រំភើប​ក្នុង​រឿង​ស្នេហា។ តែ​ក្រៅ​ពី​ធាតុ​ស្នេហា​នេះ អ្នកនិពន្ធ​បាន​លាត​ត្រដាង​ទិដ្ឋភាព​ចំរុះ​ឯ​ទៀតៗ ច្រើន​ទាក់​ទង​នឹង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ខ្លះ​ក្នុង​ " សម័យ​លោក​ម្ចាស់ " ជា​ពេល​ដែល​ខេត្ត​បាត់ដំបង នៅ​ក្រោម​អំណាច​សៀម មុន​សម័យ​អាណានិគម​បារាំង សម័យ​សង្គ្រាម​លោក​លើក​ទី​ ២ ពី​ជីវិត​សិស្ស​សាលា​មធ្យម​សិក្សា​ព្រះ​ស៊ី​សុវត្ថិ នៅ​ជំនាន់​នោះ (ប្រហែល​ជា​ជាប់​នឹង​ជីវិត​សិក្សា​អ្នកនិពន្ធ​ផ្ទាល់) ពី​ទេសភាព​ក្រុង ស្រុក​ភូមិ នៅ​សម័យ​អាណានិគម​បារាំង ខុស​ពី​ទេសភាព​សម័យ​ឯករាជ្យ​ពី​ទំនាក់​ទំនង​រដ្ឋ​អំណាច​ខ្មែរ​-​បារាំង និង​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ ។ល។
ចំពោះ​រឿង​ស្នេហា​ទៀត​សោត គឺ​មិនមែន​ជា​ស្នេហា​ទាប​ថោក​ អ្នកនិពន្ធ​បាន​ច្នៃ​ប្រឌិត​ក្នុង​ឧត្ដម​គតិ​រុង​រោចន៍ គឺ​បាន​បង្ហាញ​ទំនាស់​វិបត្តិ​រវាង​កំលោះ​-​ក្រមុំ ស្នេហា​ស្រឡាញ់​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក តែ​មាន​ទំនាស់​ទំនុយ​ជាតិ​សាសន៍ វណ្ណៈ​ខុស​គ្នា ហើយ​បាន​យក​រឿង​ជាតិ ប្រទេស​ជា​ធំ ឯ​រឿង​ស្នេហា​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ទុក​ជា​ក្រោយ​។
ជា​បញ្ចប់​ អ្នកនិពន្ធ​បាន​ច្នៃ​ឲ្យ​តួ​អង្គ​បុរស-​ស្ត្រី បាន​ជួប​គ្នា​សុខ​សាន្ត បន្ទាប់​ពី​បាន​សន្តិភាព​នៃ​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​ គឺ​ខ្មែរ​-​ថៃ​នេះ​ឯង ផ្ទុយ​ពី​រឿង​ " ផ្កា​ស្រពោន " ដែល​ព្រាត់​គ្នា​រហូត​ដល់​តួ​អង្គ​ស្ត្រី​ស្លាប់ ដែល​ជា​រឿង​កម្សត់​សោក​សៅ​រហូត​ដល់​ចប់​។

ប៉ារីស ថ្ងៃ​ទី ៩ វិច្ឆិកា ១៩៨០

ឃិង ហុក​ឌី


កថាមុខ


ប្រលោមលោក​ថ្មី ដែល​ខ្ញុំ​សូម​យក​មក​ស្នើ​ជា​គ្រឿង​កម្សាន្ត​សម្រាប់​មិត្ត​អ្នក​អាន​ក្នុង​ពេល​នេះ ជា​រឿង​គម្រប់​ទី​បួន​របស់​ខ្ញុំ។ ដូច​មុនៗ​ដែរ សៀវភៅ​នេះ​បាន​តែង​ចប់​ក្នុង​ពេល​ឧត្ដម​គតិ​មិន​ទាន់​ត្រូវ​ទម្លុះ​ទម្លាយ​ជា​ណាស់​ណា​ពេក​ទេ ដោយ​បញ្ហា​ជីវិត ពោល​គឺ​រវាង​ម្ភៃ​ឆ្នាំ​មក​ហើយ។ ក្រដាស​សំណៅ​ដើម​ប្រែ​សម្បុរ​ឡើង​លឿង ពណ៌​ស្ករ​ត្នោត ហើយ​ផុយ​របេះ​ដុំៗ ព្រោះ​ជរាភាព។

ហេតុ​ធំ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ស្ទាក់​ស្ទើរ​យឺត​យូរ ក្រ​ផ្សាយ​ដល់​ម្ល៉េះ មក​ពី​មាន​បារម្ភ​ក្រែង​អ្នក​ផង​លើក​តួ​បុគ្គល​ខ្លះ​ក្នុង​រឿង​ទៅ​ប្រដូច ឬ​ចោទ​ថា​ជា​ផ្នែក​ជីវភាព​របស់​បុរស​ស្ត្រី​ណា​មួយ ឬ​យល់​ថា​ជា​ការ​រិះ​គន់​ចំពោះ​អ្នក​មុខ​អ្នក​ការ​ណា​មួយ​ទៅ​វិញ។ ក្នុង​ចំណុច​នេះ ពិសោធន៍​រឿង​ផ្កា​ស្រពោន អាច​មាន​ឡើង​ បាន​ផ្ដល់​នូវ​ឧទាហរណ៍​ស្រាប់​មក​ហើយ។ ព្រោះ​មាន​អ្នក​មាន​ច្រើន​នាក់ បាន​យល់​ច្រឡំ​ហើយ​លើក​ប្រដូច​តួ​បុគ្គល​នានា​ក្នុង​រឿង​នោះ ទៅ​លើ​ជន​ដែល​មាន​ជីវិត​រស់​នៅ​មែន​ទែន។
ដើម្បី​ចៀស​វាង​មន្ទិល​សង្ស័យ​យ៉ាង​នេះ​ទៀត ខ្ញុំ​បាន​យល់​ថា​គប្បី​ទុក្ខ​ពេល​វេលា​កន្លង​ហួស​ទៅ​ឲ្យ​បាន​វែង​ឆ្ងាយ​បន្តិច​សិន ក្នុង​បំណង​បន្សាប​ការ​ប្រដូច  ឫ​អត្ថាធិប្បាយ​ផ្សេងៗ​ដែល​អាច​មាន​ឡើង ។
ដូច្នេះ​ខ្ញុំ​សូម​បញ្ជាក់​ផ្ទួន​ជា​ថ្មី  សៀវភៅ​នេះ​ពុំ​មែន​ជា​ប្រវត្តិ​បន្លំ​របស់​ជន​រូប​ណា​ឡើយ  ទោះ​មាន​ឋាន:​ក្នុង​សង្គម​ខ្ពស់  ឫ​ទាប​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ  ថ្វី​បើ​នៅ​ភាគ​ខាង​ចុង​មាន​ព្រឹត្តិការណ៍​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ចូល​មក​ជា​ផ្ទាំង​តម្បាញ​នៃ​រឿង​លើក ។  អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ប្រសិន​បើ​អ្នក​អាន​សង្កេត​ឃើញ  ឫ​យល់​ថា  មាន​កន្លែង​ណា​សម​ដូច​ការ​ពិត​ខ្លះ​សូម​សន្និដ្ឋាន​ចាត់​ជា​ដំណើរ​ចៃដន្យ​ទៅ​វិញ​ផង​ចុះ ។
ប្រលោមលោក  មា​លា​ដួង​ចិត្ត  នេះ​និទាន​បាន​ផ្ដើម​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៣៩  គឺ​នៅ​ពេល​សង្គ្រាម​លោក​លើក​ទី​ពីរ​ចាប់​ឆួល​ឆេះ​ឡើង​ហើយ​មក​ចប់​នៅ​ចុង​ឆ្នាំ​១៩៤៦  គឺ​នៅ​ពេល​ខេត្ត​បាត់​ដំបង និង​ដែន​ដី​យើង​ទាំង​ប៉ុន្មាន  ដែល​បាត់​ដំបង​ទៅ​នោះ  បាន​វិល​ត្រឡប់​មក​រួប​រួម​ក្នុង​សមាគមន៍​ជាតិ​វិញ ។


អ្នក​និពន្ធ មាន​បំណង​ឲ្យ​សៀវភៅ​នេះ​មាន​គុណ​ភាព​ជា​កញ្ចក់​ឬ​ជា​ផ្ទាំង​គំនូរ  រូប​ភាព  សម្រាប់​គំនិត  និង​ឧត្ដម​គតិ​របស់​យុវជន​ខ្មែរ​ក្នុង​សម័យ​នេះ ។
មាន​ហេតុ​មួយ​ទៀត  ដែល​នាំ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ប្រតិស្ឋ​រឿង  មា​លា​ដួង​ចិត្ត​នេះ ។ អ្នក​អាន​យ៉ាង​ក្រាស់​ក្រែល  មាន​នារី​ជា​ភាគ​ច្រើន​បាន​បន្ទោស​ខ្ញុំ​ថា  ចិត្ត​អាក្រក់​ណាស់  ដោយ​បណ្តោយ​ឲ្យ​នាង​វិធាវី​ក្នុង​រឿង  ផ្កា​ស្រពោន  ស្លាប់​បាត់បង់​អាយុ​ទាំង​ក្មេង​ខ្ចី  ហើយ​ស្លូត​ត្រង់​ផង់ ។ ខ្ញុំ​សរសេរ​រឿង​ថ្មី​នេះ  ក្នុង​បំណង​ចង់​លុប​លាង​នូវ​ការ​រិះ​គន់​បែប​នេះ​ទៀត ។ តើ​សម្រេច​ដូច​ប្រាថ្នា​មែន ឫ​យ៉ាង​ណា ? សូម​មិត្ត​ទាំង​ឡាយ  មេត្តា​វិនិច្ឆ័យ​ផង​ចុះ ។

សរុប​សេចក្ដី​ទៅ សៀវភៅ​រឿង​នេះ ដែល​បរិបូណ៌​ដោយ​យុវភាព  ហើយ​ដែល​ពិពណ៌នា​អំពី​គំនិត  និង​ឧត្ដម​គតិ​នៃ​យុវជន​ក្នុង​អំឡុង​ឆ្នាំ​១៩៣៩​-​១៩៤៦ សូម​យុវជន​យើង​ជំនាន់​ក្រោយ​ទុក​ជា​សក្ខីភាព​មួយ​នា​កាល​សម័យ​នោះ ។

ខ្ញុំ​សូម​ឧទ្ទិស​សៀវភៅ​នេះ ចំពោះ​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​លោក ឃួន នៅ ​ជា​បិតា​លោក​ ឱរ ស៊ិន ជា​ឪ​ពុក​ធំ ដែល​លោក​បាន​ណែនាំ​ខ្ញុំ​ស្រលាញ់​អក្សរសាស្ត្រ​តាំង​ពី​កុមារ​ភាព ហើយ​ចំពោះ​យុទ្ធជន​យើង​វីរបុរស​យើង​ដែល​បាន​បូជា​ជីវិត​ដើម្បី​មាតុភូមិ ។

ភ្នំ​ពេញ មេសា​១៩៧២
ន​.​ហ​.​

-​១​-

វិទ្យាល័យ​-​គ​.​ស​.​១៩៣៩


ដូច​ជា​ពិបាក​គិត​ដែល​!​  ​.​.​.​មិន​ដឹង​ជា​ត្រូវ​ចាប់​និយាយ​ពី​ត្រឹម​ណា​ទេ​រឿង​នេះ ព្រោះ​មាន​រាង​និង​ភាព​ដូច​ពពក​មាន​ពណ៌​ច្រុះ ដូច​ឥន្ទធនូ ហើយ​មាន​មាឌ និង​កំពស់​កំពរ​ប៉ុន​យក្សា ។
ក្នុង​ដួង​ចិត្ត​យុវជន​អាយុ​ម្ភៃ​ឆ្នាំ អារម្មណ៍​ដ៏​អស្ចារ្យ​នេះ ជួន​ណា​បោក​បក់​ជា​ព្យុះ ជួន​ណា​ផាត់​ផាយ​ជា​ខ្យល់​ជំនោរ ។ ទុក្ខ​និង​សេចក្ដី​សង្ឃឹម​តែង​ផ្លាស់​វេន​គ្នា​ក្នុង​សតិ​មួយ ដែល​មាន​គំនិត​វែង​ឆ្ងាយ តែ​ស្រួយ​ដូច​ពពុះ​សាប៊ូ ដែល​អណ្ដែត​ត្រ​សែត​មួយ​សន្ទុះ លំអ​ដោយ​ឆព្វណ្ណរង្សី​ចាំង​ឆ្លុះ​ទៅ​លើ ។
ឱ​!​ឆ្នេរ​សមុទ្រ​ដែល​បរិបូរណ៍​ដោយ​ក្លិន​ក្រអូប​ឆួល ដែល​វិចិត្រ​ដោយ​កូន​ខ្ទម​ជ្រក​ក្រោម​ដើម​ដូង​ល្វន់​ល្វៃ មាន​កម្រង​វល្លិ៍​ផ្កា​រុំ​ស្រោច​ដូច​ហត្ថា​នាង​នាដ​ការ ។វា​យោ​ហើរ​ពី​ផ្ទៃ​សាគរ​មក​យោល​ភួង​ធម្មជាតិ​ឲ្យ​មាន​ចលនា​ទន់ភ្លន់ រួច​ហើយ​ក៏​តាំង​ដឹក​នាំ​ទៅ​ឆ្ងាយ​ពិដោរ​ឈ្ងុយ​ឈ្ងប់ ។
ទេស​ភាព​ត្រ​កាល​នេះ មាន​នា​ទី​ជា​អង្រឹង​សម្រាប់​យោល​រំ​សាយ​ទុក្ខ​នៃ​យុវជន​ដែល​ស្រ​វឹង​ដោយ​ឃ្លោង ដោយ​កាព្យ​ថ្លា​ដូច​ចរណៃ ហើយ​ស្អាត​ដូច​ពន្លឺ​ព្រះចន្ទ​ពេញ​បូណ៌មី ។ កវី​និពន្ធ​ដ៏​មាន​ពាក្យ​ពីរោះ​ហាក់​ដូច​ជា​កើត​ពី​ទេព​កោសល្យ ដែល​ត្រាំ​នៅ​ក្នុង​ទុក្ខ​ព្រួយ ហើយ​រមែង​ក្ដោប​ស្រោប​នូវ​វិការ​ដ្ឋាន​នៃ​ជីវិត បរិបូណ៌​ទៅ​ដោយ​ការ​ប្រយុទ្ធ ការ​ដណ្ដើម​ស្ទើរ​ស៊ី​សាច់​គ្នា ។
អាត្ម័ន​ជរា ព្រលឹង​រេច​រិល អាច​រត់​ចូល​ជ្រក​បាន​ក្នុង​សាសនា​ប៉ុន្តែ​អាត្ម័ន​ក្មេង យុវចិន្តា​នឹង​រក​កំពង់ផែ​ចូល​សម្រាក​បាន​តែ​ក្នុង​កា​មារម្មណ៍ ។
គិត​សព្វៗ​ទៅ​សេចក្ដី​ស្នេហា​ជា​សាសនា​មួយ​បែប​ដែរ សម្រាប់​យុវជន ព្រោះ​រមែង​មាន​សទ្ធា មាន​ជំនឿ មាន​សេចក្ដី​ទុក​ចិត្ត​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ។ តែ​សាសនា​នេះ​ចាស់ៗ បែរ​ជា​មិន​យល់ ដោយ​ភ្លេច​សូន​ឈឹង​ថា កាល​ពី​ដើម​មក​ខ្លួន​ធ្លាប់​ក្មេង​ដូច​គ្នា​ដែរ​ទេ​តើ ​!​ ។ ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​ចាស់ៗ ទាំង​នោះ តែង​កាន់​គំនិត​រឹង​ត្អឹង កាន់​លទ្ធិ​សម្បូណ៌​ជា​សិទ្ធិ ចំពោះ​លំពង់​ត្រួយ​ខ្ចី​នៃ​មនុស្ស​ជាតិ ។
គួរ​យើង​គិត​ថា ផ្កា​ក្រូច​ពោធិ៍​សាត់​មាន​ក្លិន​ក្រអូប​ជាង​ផ្លែ​វា​ដែល​ទុំ​លឿង​ជូរ​។យ៉ាង​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​យុវជន​អាច​ក្រេប​ឱជារស ជីវភាព​បាន​ជា​ជាង​មនុស្ស​រសៀល ដែល​ជា​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​មាណព និង​មាណវី មាន​ទី​តាំង​ជិត​ជាង​ក្នុង​គោល​បំណង​ព្រះ​កាម​ទេព​។
គំនិត​​ពិពណ៌នា​ខាង​លើ​នេះ ជា​យោបល់​របស់​ក្មេងៗ ដែល​រៀន​នៅ​វិទ្យាល័យ​ស៊ី​សុ​វត្តិ ក្នុង​សម័យ​សង្គ្រាម​លោក​លើក​ទី​ពីរ​។ យុវជន​ទាំង​នោះ​យល់​ដោយ​ខុស ហើយ​ដោយ​អយុត្តិធម៌​ខ្លះ​ផង​ក៏​ពុំ​ដឹង​ថា ចាស់​សង្កត់​សង្កិន​ព្រលឹង និង​ចិន្ដា​របស់​ខ្លួន ហើយ​ថែម​ទាំង​បំពុល​សេចក្ដី​ត្រេក​ត្រអាល​ទៀត​ផង់​។
គិត​ខុស​ក៏​ដោយ ត្រូវ​ក៏​ដោយ ក្មេងៗ​ បើ​យល់​យ៉ាង​ណា​ហើយ​តែង​ជួញ​ចិត្ត​ធ្វើ​ឲ្យ​គំនិត​នោះ​បាន​សម្រេច​បាន​ពិត​ប្រាកដ ដោយ​សកម្ម​ក្រៃ​លែង​។ ដើម្បី​យល់​នូវ​មនោ​សញ្ចេតនា​ផ្សេងៗ ដែល​រមែង​កញ្ជ្រោក​បោក​បោះ​អាត្ម័ន​យុវជន​នោះ ទើប​សូម​នាំ​រឿង​នេះ​មក​និទាន​ដូច​ត​ទៅ ៖
                                                                     ***
ថ្ងៃអាទិត្យ​!​ អរុណ​ចាប់​លាប​ពណ៌​ក្រហម​ទុំ ទៅ​លើ​ជើង​មេឃ​ខាង​កើត​។ ក្នុង​សយន​ដ្ឋាន​នៃ​វិទ្យាល័យ​ស៊ី​សុ​វត្តិ ដែល​សេចក្ដី​ស្ងប់​ស្ងាត់​គ្រប់​ដណ្ដប់​នៅ​ឡើយ ព្រោះ​មិន​ទាន់​ដល់​ម៉ោង សម្លេង​ខ្សឹប​ខ្សៀវ​ចាប់​ឮ​ខ្សាវៗ ពី​ត្រង់​នេះ​បន្តិច ត្រង់​នោះ​បន្តិច​។មាត់​មាន់​រងាវ​បង្ហួស​បែប​បទ​វែង​អន្លាយ​ក្នុង​ពន្លឺ​ស្រាលៗ នៃ​ព្រហាម​។ សេះ​សង្គម​ដែល​ទាញ​រទេះ​ដឹក​បន្លែ​មួយ​អន្លើ និង​ស្បែក​ជើង​ឈើ​ចិន​កន្តាំង​បាន​នាំ​គ្នា​វាយ​ផ្ទៃ​ថ្នល់​ចាក់​ជ័រ ឮ​ភ្លិបផ្លាប់ ឫ​ក្រោក​ក្រាក​។ កង់​ទ័ព​ក្អែក​ចេញ​ពី​ទ្រនំ​ដើម​អំពិល ខ្វក​កេក​កាកៗ លាន់​រំពង ហើយ​ហើរ​ឆ្ពោះ​ទៅ​ទិស​ខាង​លិច ដែល​មាន​ពំនូក​ពពក​ធំៗ ដេក​ទ្រមក់​ត្រាំ​ក្នុង​កម្ជិល​ច្រអូស​នៅ​ឡើយ​។
មួយ​សន្ទុះ​ក្រោយ​មក ស្គរ​អ្នក​យាម​ទ្វារ​រោទ៍​កំរើក​រំ​ជួយ​អាកាស​ពណ៌​ខៀវ​នៃ​ព្រឹក​ព្រហាម ហើយ​សូរ​ស័ព្ទ​ហ៊ោ​កញ្ច្រៀវ​ក៏​ស្ទុះ​ឡើង​ដូច​ចិន​អុច​ផាវ​សែន​អ្នក​តា​។ អ្នក​ខ្លះ​ចាប់​ប្រយុទ្ធ​នឹង​សង្កើច​ដោយ​យក​ស្បែក​ជើង​ឈើ​វាយ​បំពៀច​បច្ចាមិត្ត ដែល​បាន​ស្រូប​ឈាម​ពី​យប់​ទៅ​លើ​ក្ដារ​គ្រែ​ឮ​ផូង​ផាង​។ ក្នុង​សម័យ​នោះ​មិន​ទាន់​ស្គាល់​ច្បាស់​នៅ​ឡើយ​ទេ នូវ​ការ​ប្រើ​ម្សៅ​ដេដេតេ សម្រាប់​សម្លាប់​សត្វ​ល្អិត​។ អ្នក​ខ្លះ​ទៀត​សព្វ​បាឡុង​ឮ​ភិបៗ ហើយ​មួយ​ពួក​ផ្សេង​ដទៃ​ក្រ​មា​មួយ​វ័ណ្ឌ​នៅ​ចង្កេះ​នាំ​គ្នា​ប្រ​មូល​ខោ​អាវ​យក​ទៅ​បោក​នៅ​ក្បាល​ម៉ា​ស៊ីន​ទឹក​ក្រោយ​"​ដ័រត្វារ​"​។
សូរ​ទ្រ​ហឹង​អឹង​អាប់​បាន​ដាស់ ទីឃាវុធ​ ភ្ញាក់​ពី​ដំណេក​ក្រោក​ឡើង​ប្រ​មូល​ក្រ​សោប​ជើង​មុង​ពាក់​លើ​ដំបូល រួច​ក៏​តាំង​អង្គុយ​សញ្ជឹង​សញ្ជប់​នៅ​លើ​គ្រែ ដោយ​មាន​មុខ​ស្ងួត​ស្ងប់ ក្មេង​កំលោះ​នេះ​នឹក​គួច​ដល់​នារី​ដែល​កាល​ពី​ម្សិល​មិញ វិទ្យុ​បាន​នាំ​មក​នូវ​សម្លេង​ថ្លា​ដូច​កែវ​ទិព្វ​។ នៅ​ជិត​សយនដ្ឋាន​គឺ​នៅ​ម្ខាង​វិថី​ហ្វ្រង់ស្វាហ្វុងតែន​អ្នក​ម្ចាស់​ផ្ទះ​មួយ​បាន​បើក​វិទ្យុ​ស្ដាប់​ចំ​រៀង សិល្ប​ការិនី​សៀម​ច្រៀង​ពីរោះ​ទន់​ល្មើយ​។ គឺ​សម្លេង​នេះ​ហើយ​ដែល​មក​ប្រ​លោម​ចោម​បំពេ​អាត្ម័ន​ទីឃាវុធ ដែល​ស្រេក​ឃ្លាន​នូវ​កាមារម្មណ៏​។ ចៅ​មាណព​ស្ដាប់​ពុំ​បាន​ច្បាស់​នូវ​សំ​ដី​ទំនុក​ច្រៀង​ទេ តែ​សាច់​ពីរោះ ដែល​មាន​ផ្នត់​ទូ​លាយ​ល្វឹង​ល្វើយ បាន​គួច​ព្រលឹង​ឲ្យ​អណ្ដែត​អណ្ដូង​រមណីយដ្ឋាន​មួយ​នា​វិមាន​សួគ៌ាល័យ​។


សៀវភៅ​ដាក់​ផ្កាប់​លើ​ដើម​ទ្រូង ទៀន​លើ​ក្បាល​ដំណេក​ឆេះ​ចោល​ទទេ អ្នក​កំលោះ​តាំង​បង្ហើប​គំនិត​ទៅ​ទី​ដោយ​មនោរម្យ​។ ស្ថិត​ក្នុង​សភាព​យ៉ាង​នេះ ចិន្ដា​តាំង​នឹក​គួច​ពី​ចម្ងាយ​នូវ​សោភ័ណ​ភាព​នៃ​សិល្ប​ការិនី ម៉្លេះ​ សម​នាង​មាន​មូល​ពេញ​មាន​ភ្នែក​ខ្មៅ​ថ្លា​យង់ ដែល​មាន​រោម​ត្របក​ភ្នែក​វែង​ង ចិញ្ចើម​ចាំ​ការពារ​មាន​សក់​ខ្មៅ​រលើប​ទម្លាក់​រលក​អង្កាញ់​មក​លើ​ស្មា​ពណ៌​សណ្ដែក​បាយ​ហើយ​ជា​រនាំង​សម្រាប់​កញ្ចឹង​ក ដែល​កំរើក​ចុះ​ឡើង​ដោយ​សម​សួន​ធ្វើ​ឲ្យ​ក្បាល​រេរា​គួរ​គយគន់ បី​ដួច​ដើម​ស្នោ​យោល​ផ្កា​លឿង​ឆ្អិន​ក្នុង​ក្រសែ​ខ្យល់​ជំនោរ​។ ម៉្លេះ​ សម​នាង​មាន​បបូរ​មាត់​ពណ៌​ផ្កា​ឈូក​ដែល​បិទ​ហើយ​បើក ដើម្បី​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ធ្មេញ​ស​ផ្លា​ដូច​ផ្កា​ម្លិះ​លា​។ម៉្លេះ​សម​នៅ​លើ​ទ្រូង​អាវ​ព្រែ​សាច់​ម៉ដ្ឋ​ខៃ​កាត់​ដេរ​យ៉ាង​ប្រណិត ទុក​ឲ្យ​ស្មាន​នូវ​រាវ​ប៉ោង​ក្បំ​នៅ​ឱ​រ៉ា នាង​ពាក់​បន្តោង​ពេជ្រ​ដែល​ដេញ​រស្មី​ភ្លើង​ភ្លឺ​ពព្រាយ​។ទីឃាវុធ​ស្ដាប់​សំឡេង​ច្រៀង​ក្នុង​រា​ត្រី ហើយ​ស្រមៃ​ឃើញ​ជាក់​ច្បាស់​ដូច​ទល់​មុខ​គ្នា នូវ​រូប​ឆោម​នារី​ដែល​មាន​សំ​ដី​ពិរោះ​ក្រអៅ​។សិស្ស​លី​សេ​មិន​ដែល​គិត​ដល់​ម្ដង​ណា​សោះ​ថា រមណី​វត្ថុ​នេះ​អាច​ចេញ​បាន​ពី​រូប​រាង​មួយ ដែល​ធម្មជាតិ​ពុំ​មាន​សប្បុរស​ធម៌​តុប​តែង​ឲ្យ​យ៉ាង​នោះ​ទេ​។បើ​អ្នក​ណា​ចង់​ភ្នាល់​ក៏ ទីឃាវុធ​ ហ៊ាន​ភ្នាល់​ដែរ សំឡេង​បរិសុទ្ធ​ឥត​មន្ទិល ឥត​ស្រាំ ឥត​ឆា​យ៉ាង​នេះ ប្រាកដ​ជា​ពុំ​មែន​ចេញ​ពី​អង្គ​ខ្លួន​ក្រងិង​ក្រងង់​បាន​ឡើយ !​ កំពុង​តែ​យោ​សប្តិ​ទាំង​ភ្នែក​យ៉ាង​នេះ ស្រាប់​តែ​វិទ្យុ​ឈប់​ស្ងាត់​ឈឹង​។អន្ទះអន្ទែង​ក្រ​ហាយ​ក្រ​ហល់​ក្រៃ​លែង ទីឃាវុធ​ បិត​សៀវភៅ​គណិត​សាស្ត្រ​ដែល​ខ្លួន​បាន​បញ្ចប់​មេ​រៀន​មួយ ហើយ​ចាប់​កម្រង​កវី​និពន្ធ​មក​អាន​វិញ​។ នាយ​កំលោះ​បើក​ក្រេប​ជញ្ជក់​ម្ដង​ទៀត នូវ​សាច់​កាព្យ​៉​ឡឺសូល​៉​របស់​អ័លហ្វ្រិដដឹមិស្សេត៏​។ មួយ​សន្ទុះ​ក្រោយ​មក​លុះ​បាន​ផ្លុំ​ពន្លត់​ទៀន​ស្រេច​ហើយ សេចក្ដី​លង់​លក់​ក៏​ស្រូប​គំនិត​ចិន្ដា​ចៅ​មាណព​ទៅ​ក្នុង​សកល​សុបិន្ដ​យល់​សប្តិ​។

 
ប៉ុន្តែ​ នៅ​ព្រឹក​ថ្ងៃ​អាទិត្យ កំលាំង​ដែល​ភ្ជាប់​អង្គុយ ទីឃាវុធ​យ៉ាង​យូរ​នៅ​លែ​គ្រែ គឺ​វិការ​ដ្ឋាន​ដែល​វិញ្ញាណ​ប្រតិស្ឋ​ឡើង​ក្នុង​ពេល​ដែល​ដេក​លក់​។ថ្វី​បើ​ដឹង​ថា​ជា​ការ​ភូត​កុហក ថ្វី​បើ​ជា​ក្ដី​សង្ឃឹម​ក្លែង​ក្លាយ ដែល​ភ្លឺ​ព្រោង​ព្រាយ​តែ​មួយ​ភ្លែត​ដូច​ភ្លែត​បន្ទោរ តែ​កំលោះ​យើង​នៅ​តែ​សញ្ជឹង​គិត​ទៅ​រក​ដោយ​សប្បាយ​ផង ឈឺ​អួល​ផ្សារ​ផង​។ជា​ប្រក្រតី​សុបិន​និមិត្ត​ជា​ដំណ​នៃ​ប្រាកដ​និយម​។
យល់​សប្ដិ​នោះ​បាន​បន្លប់ ទីឃាវុធ​ ថា​មាន​រថយន្ត​ដំ​បូល​ផ្លិត​ដែល​មាន​នារី​ទី​ត្រួយ​ចិត្ត​ជា​អ្នក​បើក​បរ​។ ឯ​ខ្លួន​អ្នក​កំលោះ​ឯង​អង្គុយ​នែប​និត្យ​ឱ​ជា​រស​សុភមង្គល​ល្អ​រក​និយាយ​ពុំ​បាន​។ រថយន្ត​បង្អិល​ខ្លួន​ធូរ​ខ្សៀក​លើ​ថ្នល់​ចាក់​ជ័រ ដែល​មាន​គគីរ​ខ្ពស់​ត្រឈៃ​ដុះ​អម​ហែ​សង​ខាង​។ លុះ​ដល់​ទី​ថ្នល់​ខ្វែង​ប្រទាក់​គ្នា ឡាន​បត់​តម្រង់​ទៅ​រក​ភ្នំ​ដែល​ព្រះ​អាទិត្យ​ពេល​ល្ងាច​កំពុង​យក​មាស​ស្រោប​លើ​កំពូល​។ ខ្យល់​ក្រអូប​ដោយ​ក្លិន​រុក្ខជាតិ​បាន​ស្ទុះ​មក​ប្រឡែង​លេង​ជា​មួយ​សក់​នារី​។លលក​មួយ​គូ​ផ្អើល​នឹង​ឡាន​ហើរ​យ៉ាង​លឿន ដោយ​ទទះ​ស្លាប​ញាប់​ខ្មាញ់​។ទីឃាវុធ​ ក៏​យក​ដៃ​ទៅ​ស្ទាប​អង្អែល​ស្មា​នៃ​ឆោម​ស្និទ្ធ​។
រថយន្ត​ឈប់​កៀក​នឹង​ជើង​ភ្នំ​ដ៏​មាន​ថ្ម​ធំៗ ដែល​ភ្លៀង​និង​អា​កាស​ធាតុ​បាន​ធ្លាក់​ជា​រូប​សត្វ​រស់ នៅ​ក្នុង​សម័យ​បុព្វ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​។គូ​សង្សារ​ទំនើប​អង្គុយ​លើ​ថ្ម​មួយ​ផ្ទាំង នៅ​ចំ​ពី​មុខ​បឹង​ទឹក​ថ្លា​ដែល​ក្នុង​នោះ ព្រះ​សុរិយា​កំពុង​ទាញ​ពន្លត់​នូវ​កាំ​រស្មី​របស់​ខ្លួន​ម្ដង​មួយៗ​។ ត្របក​ផ្កា​ព្រលិត​ដែល​រីក​រហង់​ក៏​ញាប់​ញ័រ​ព្រឺព្រួច ព្រោះ​សុរភី​វាត​បក់​មក​ថ្នាក់​ថ្នម​កូន​ត្រី​រស់​ល្អិតៗ ពណ៌​ក្រហម​រងាល​នៅ​ហែប​ហែល​ចន្លោះ​ដើម​ស្នោ ដែល​កំពុង​យោល​បង្អួត​គ្នា នូវ​ចង្កោម​ផ្កា​ពណ៌​លឿង​ឆ្អៅ និង​ត្រកួន​ផ្កា​ពណ៌​ស្វាយ ដែល​កំពុង​បោះ​ដៃ​រក​គ្នា​រវាម​។ រនាល​ស្លាប​ពណ៌​ជម្ពូ​ខំ​រំពៃ​រក​ឆ្មក់​មច្ឆា​ជាតិ​រ៉ប​មាត់​បឹង​ដើម្បី​ជា​អាហារ​បង្ហើយ​មុន​ពេល​វិល​ទ្រនំ​។ មួយ​សន្ទុះ​ក្រោយ​មក​បក្សី​ជើង​វែង​ស្ទុះ​ហើរ​ទាំង​គូៗ ឆ្ពោះ​ទៅ​ទិស​ខាង​លិច ឯ​អាកាស​ក៏​ធ្លាក់​ត្រជាក់​ស្រឺត​។
" ទិន​ល្អ​ថ្លា រលាយ​សូន​សល់​តែ​ម្លប់​ក្រអូប​ឈួល​ " (​១​)​ទីឃាវុធ​ខ្សឹប​កាប​នេះ​របស់​កវី​បារាំង​ម្នាក់ ដែល​ខ្លួន​ពេញ​ចិត្ត​ហើយ​ស្ងើច​ក្រៃលែង​។ ហ្វូង​ច្រឹង​ចេញ​ពី​គុហា​ភ្នំ​យក​ស្លាប​ស្អិត​ជ្រាយ​វាយ​អាកាស​ប្រផេះ​នៃ​រាត្រី​។ ដោយ​មាន​សត្វ​មួយ​ហើរ​ឆាប​មក​ជិត​នាង​ពេក​យុវតី​ក៏​ស្លុត​គេច​រក​ជម្រក​ពួន​ភ័យ​នា​ដើម​ទ្រូង​នៃ​នាយ​កំលោះ​។
មក​ដល់​ត្រឹម​នេះ​សុបិន​ក៏​អន្តរ​ធាន​បាត់​ទុក​ឲ្យ ទីឃាវុធ​ អល់អែក​ព្រោះ​សុភមង្គល​ស្រពិចស្រពិល​នេះ នាំ​ឲ្យ​រសាប់រសល់​ខ្វល់​ចិន្ដា​ប្រមាណ​។ 

                                                       
                                                             *  *  *
ទីឃាវុធ​ ជា​សិស្ស​ឧស្សាហ៍​មាន​ប្រាជ្ញា​ឈ្លាស​វៃ នៅ​ថ្នាក់​ទី​ពីរ​នៃ​មធ្យម​សិក្សា​។ អ្នក​កំលោះ​ចូល​ចិត្ត​រៀន​ជីវភាសា​ណាស់ ហើយ​តែង​បាន​លេខ បាន​ទី​ល្អៗ​ ក្នុង​វិជ្ជា​ភាសា​អង់គ្លេស បារាំង​ និង​ខ្មែរ​។ មួយ​ទៀត​ដោយ​បាន​ជាវ​វចនានុក្រម​បារាំង​-​សៀម​មួយ​ក្បាល មក​ទុក​ មាណព​យើង​ក៏​ខំ​សិក្សា​ភាសា​ប្រទេស​ជិត​ខាង​ទាំង​នេះ​ទៀត ក្នុង​ឱ​កាស​ទំនេរ​។ដូច​ខ្មែរ​ទាំង​ពួង​ដែរ អ្នក​កំលោះ​តែង​សរសើរ​ថា ភាសា​សៀម​មាន​សម្លេង​ពីរោះ​។ ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ខំ​ព្យាយាម​ទាល់​តែ​អាន​សៀវភៅ​ថៃ​បាន​ខ្លះ ថ្វី​បើ​នៅ​រឹង​មាត់​និយាយ​ពុំ​សូវ​ច្បាស់​ព្រោះ​ដាក់​ខ្យល់​ខ្ពស់​ទាប​មិន​ត្រូវ​។
ប៉ុន្តែ​ សិស្ស​នេះ​មិន​ចូល​ចិត្ត​វិទ្យា​សាស្ត្រ​ទេ​។ក្នុង​ពេល​រៀន​រូប​សាស្ត្រ ឫ​គណិតសាស្ត្រ​ ព្រលឹង​តែ​អណ្ដែត​អណ្ដូង​ទៅ​ឆ្ងាយ​។ មួយ​ទៀត​ពាក្យ​ពេចន៍​ដែល ទីឃាវុធ​ និយាយ​ច្រើន​ដូច​ក្នុង​សៀវភៅ​ពេក​បាន​ជា​អាចារ្យ​ខាង​វិទ្យា​សាស្ត្រ​តែង​ស្ដី​បន្ទោស​ជា​ញឹក​ញយ​ថា ខ្វះ​សេចក្ដី​ជាក់​លាក់​។ ទោះ​ជា​យ៉ាង​នេះ​ក៏​ដោយ អ្នក​កំលោះ​ខំ​ព្យាយាម​ណាស់ ហើយ​ចាប់​របៀប​យ៉ាង​ទៀង​ទាត់​។ ថ្វី​បើ​ទើប​តែ​ចាប់​រៀន​អង់គ្លេស តែ​អាច​និយាយ​ភាសា​បាន​ខ្លះ​ហើយ អាន​ទស្សនាវដ្ដី​អាមេរិកកាំង​ ឫ​ប្រលោម​លោក​អង់គ្លេស​ក្នុង​ការ​ប៉ូលិស ឫ​ផ្សង​ព្រេង​បាន​ធូរ​បង្គួរ​។ ជា​ធម្មតា​ក្មេង​នេះ​អាន​ទាំង​អស់ មិន​ថា​អ្វី​ជា​អ្វី​ទេ​ចេះ​តែ​ចង់​ដឹង ចង់​យល់​ជា​និច្ច​។ បើ​គេ​និយាយ​អំពី​នយោបាយ​ក្ដី​រឿង​កុន​ក្ដី អក្សរសាស្ត្រ​ក្ដី​ ទីឃាវុធ​ ចេះ​ជូន​យោបល់ ចេះ​អធិប្បាយ​ដោយ​ពាក្យ​ពីរោះ ហើយ​អ្នក​ផង​ចូល​ចិត្ត​ស្ដាប់​ណាស់​ដោយ​ឃើញ​ថា​ជា​ក្មេង​មាន​គំនិត​ជ្រៅ​មាន​ចិត្ត​ទន់ ពួក​ម៉ាក​ទាំង​ឡាយ​តែង​ស្មោះ​ស្ម័គ្រ​រាប់​រក​ដោយ​ស​មាន​ចិត្ត​។ ប្រសិន​បើ​ទៅ​ពើប​លើ​មជ្ឈដ្ឋាន​មួយ​ថ្មី​ទីឃាវុធ​ សម្លឹង​ហើយ ស្ដាប់​តែ​មួយ​សន្ទុះ​ក៏​ថ្លឹង​ឈ្វេង​យល់​ភ្លាម​ថា​ពពួក​ជន​នេះ​មាន​ប្រាជ្ញា​កំពស់​ត្រឹម​នេះ ជម្រៅ​ត្រឹម​នេះ​។ ត​មក​ក៏​តាំង​លៃ​សំដី​ប្រមាណ​ពាក្យ​ឲ្យ​សម​ល្មម​តែ​អ្នក​ទាំង​នោះ​រីករាយ​ចង់​ស្ដាប់​។ ទោះ​នៅ​ចំពោះ​មនុស្ស​មាន​កិរិយា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​អ្នក​កំលោះ​ចេះ​រក​ពាក្យ​មក​ថ្លែង​កំសាន្ត​លេង​បាន​ពុំ​ខាន​ឡើយ​។
ទីឃាវុធ​ ជា​អ្នក​រហ័ស​ខឹង​បន្តិច ប៉ុន្តែ​ចេះ​ទប់​មាត់​ទប់​ក​បាន​មិន​ឲ្យ​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ច្រឡោត​ដល់​ទៅ​ស្រែក​ឡូឡា​នោះ​ទេ​។ បើ​ឃើញ​មិត្ត​ណា​ចេះ​ស្រាក​ស្រួល​នឹង​ខ្លួន ចៅ​មាណព​យើង​មាន​ចិត្ត​រីករាយ​នឹក​គុណ​គេ​ពុំ​ភ្លេច​ទេ​។តែ​បើ​គេ​ធ្វើ​ព្រងើយ​កន្តើយ ឫ​រំលោភ​ត្រង់​ណា​ចិត្ត​អ្នក​កំលោះ ក៏​ថ្នាក់​ថ្នល់​គ្នាន់​ក្នាញ់​មិន​ងាយ​និង​រសាយ​បាន​ឡើយ​។ ក្នុង​ពេល​រៀប​ចំ​កិច្ច​សិក្សា ទីឃាវុធ​ ខំ​ផ្ចិត​ផ្ចង់​មិន​ឲ្យ​ពួក​ម៉ាក​កើត​រំខាន​ដោយ​ខ្លួន​សោះ​។
ទីឃាវុធ​ ចូល​ចិត្ត​កវី​និពន្ធ​បារាំង​ណាស់ តែ​មិន​ស្រលាញ់​ពួក​បុរាណ​លើស​ពួក​ទំនើប​ទេ ឲ្យ​តែ​ជា​របស់​ទន់​ត្រជាក់​បរិបូរណ៍​ដោយ​មនោសញ្ចេតនា​ចុះ មុខ​ជា​រាប់​អាន​ពុំ​ខាន​ឡើយ​។ សិស្ស​នេះ​តែង​សេចក្តី​បាន​យ៉ាង​ធូរ​បើ​កាល​ណា​ត្រូវ​ការ​និយាយ​ពី​ដួង​ចិត្ត ពី​មនោសញ្ចេតនា​។ ប៉ុន្តែ​សាច់​និពន្ធ​នឹង​ប្រែ​ជា​រដិប​រដុប​ទៅ​វិញ ក្នុង​ពេល​ដែល​ត្រូវ​និយាយ​អំពី​ការណ៍​អ្វី​ដែល​មាន​គ្រាត​គ្រើម​។ ក្នុង​វិស្សមកាល​អ្នក​កំលោះ​តែង​សរសេរ​សំបុត្រ​ជា​ច្រើន​ច្បាប់​ មាន​សេចក្តី​ទន់ភ្លន់​ទៅ​រក​មិត្ត​សំឡាញ់​។ ប្រសិន​បើ​អ្នក​នោះ​ឯង​ថ្លោះ​ធ្លោយ​ពុំ​បាន​តប​វិញ​ទេ​មុខ​តែ​ ទីឃាវុធ​រង​សេចក្តី​ឈឺចាប់​ក្រៃ​លែង​។
មួយ​ទៀត​ចៅ​មាណព​ចេះ​លើក​កំណាព្យ ស្រងេះ​ស្រងោច​បរិបូណ៌​ដោយ​ក្ដី​ស្នេហា​។ចំពោះ​កំលោះ បាន​ក្រេប​សោភ័ណភាព តែ​ដោយ​សៀវភៅ ដោយ​ប្រលោម​លោក និង​ដោយ​ភាព​យន្ត​ប៉ុណ្ណោះ​។ ទីឃាវុធ តែង​អាន​ដោយ​ចាប់​ចិត្ត​នូវ​រឿង​នានា​ដូចជា " ​ទ្វារ​ចង្អៀត ​" របស់​អង់ដេហ្សីដ និង​ " ប្រិយនារី​ " របស់​វ៉ូដាយែរ ជា​ដើម​។ មិន​ថា​ទេ​បើ​អ្នក​និពន្ធ​មិន​សូវ​ប្រសប់​តែង​ពាក្យ​គ្រាន់​តែ​ចេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​ទាក់​ចិត្ត​ចុះ​មុខ​ជា​នឹង​រាប់​អាន​ពុំ​ខាន​ឡើយ​។ ក្មេង​កំលោះ​នេះ​អាន​ញាប់​ណាស់ ជួន​កាល​ជក់​រឿង​ពេក ក៏​បញ្ចប់​សៀវភៅ​ក្រាស់​បង្គួរ​តែ​ក្នុង​មួយ​យប់​។
រាល់​រសៀល​ថ្ងៃ​អាទិត្យ ទីឃាវុធ​ តែង​ចេញ​ពី​សាលា​ដើម្បី​ទៅ​រក​មើល​កុន​។ ក្នុង​ពេល​នោះ អ្នក​កំលោះ​តែង​ផ្ទៀង​ឃ្លាំ​ឆាក​ណា​ដែល​ប្រកប​ដោយ​សេចក្តី​ស្នេហា​យ៉ាង​ត្រកាល ដូច​ជា​គូ​សង្សារ​ទាំង​ពីរ​ជិះ​ទូក​លេង​ក្នុង​បឹង​ឫ​លំ​ហែ​ដោយ​រថយន្ត ដែល​បរ​កាត់​ទេស​ភាព​យ៉ាង​ចាប់​ចិត្ត​។ ញញឹម​ដែល​រីក​ពព្រាយ​លើ​បបូរ​មាត់​ស្រស់​មួយ តែង​ធ្វើ​ឲ្យ​ចៅ​មាណព​សប្បាយ​ជាង​វិការដ្ឋាន​អ្វី​ឯ​ទៀត​ទាំង​អស់​។ លុះ​វិល​មក​ដំណេក​វិញ​រូប​សិល្ប​នារី​ទាំង​ឡាយ​ដែល​ខ្លួន​បាន​ឃើញ​ស្រមោល​ពី​ថ្ងៃ​ក៏​ផុស​អណ្ដែត​ឡើង​ជា​ថ្មី ក្នុង​សេចក្ដី​ស្រមៃ​មួយ​ដែល​មាន​វង់​រស្មី​ស្រោប​ព័ទ្ធ​ភ្លឺ​ចិញ្ចាច​​។ ឱ​!​កញ្ញា​មាន​ឆោម​ពណ៌ ដូច​ទេព​អប្សរ​ដែល​បាន​បញ្ចេញ​កាយ​វិការ​ល្វត​ល្វន់ ក្នុង​ទេស​ភាព​ល្អ​ឆើត​ឆាយ​ដូច​សួគ៌ាល័យ !​ អនុស្សាវរីយ៍​ពៅ​ស្នេហ៍​ទាំង​នេះ តែង​មក​ស្ថិត​នៅ​ពាស​ពេញ​ក្នុង​សេចក្ដី​រលឹក​របស់​បុរស ហើយ​ធ្វើ​ឲ្យ ដួង​ចិត្ត​គេ​លិច​លង់​ទៅ​ក្នុង​សេចក្ដី​រឭក​របស់​យុវបុរស ហើយ​ធ្វើ​ឲ្យ ដួង​ចិត្ត​គេ​លិច​លង់​ទៅ​ក្នុង​ពិដោរ​កាមារម្មណ៍​ដែល​រសាត់​មក​ពី​ទី​ឆ្ងាយ​។
ជួន​កាល​ពេល​ដែល​លំហែ បាន​នាំ​ឲ្យ​នាយ​កំលោះ​ឲ្យ​ប្រទះ​ឃើញ​មួយ​ភ្លែត​នូវ​រាង​ក្លៀវ​ក្លំ​នៃ​នារី​មួយ​នាក់​។ រូប​ស្រពិចស្រពិល​នេះ​បាន​បណ្ដាល​ឲ្យ​មាណព​យើង​ភ័ន្ត​ស្មារតី ជំហាន​បោះ​ដើរ​ទៅ​មុខ​ដោយ​ស្វ័យ​ប្រវត្តិ​។ ថ្ងៃ​មួយ កំពុង​ដើរ​តាម​វិថី​ផ្សារ ស្រាប់​តែ​មាន​អារម្មណ៍​ថា​មាន​ក្រសែ​ភ្នែក​សម្លឹង​ខ្លួន​។ ទីឃាវុធ​ ងើយ​មើល​ឡើង​លើ​ឃើញ​នារី​ចិន​ម្នាក់​សក់​សឹង​មឹង សាច់​ដៃ​ទ្រលុក​ច្រត់​លើ​មាត់​បង្អួច​ហើយ​បង្ហើរ​ញញឹម​ទៅ​ទិស​មួយ​ដែល ទីឃាវុធ​ ស្មាន​ថា​ត្រង់​មក​រក​ខ្លួន​។ គ្រាន់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ក៏​ព្រលឹង​អណ្ដែត​អណ្ដូង​ស្វែង​ទៅ​រក​ការ​យល់​សប្ដិ​ជើង​លែង​ជាប់​ដី​ទៅ​ហើយ​។
មួយ​ទៀត ទីឃាវុធ​ មិន​ចូល​ចិត្ត​ឮ​បន្ថោក​បន្ទាប ឫ​ បង្អាប់​អំពី​ស្ត្រី​ភេទ​ទេ តែង​កាន់​ជើង​ឥត្ថី​ភាព​ជា​និច្ច ទោះ​បី​ខុស​ក៏​ដោយ​។កំលោះ​មាន​យោបល់​ថា គួរ​តែ​ផ្ដាច់​នារី​ខ្មែរ​ឲ្យ​ផុត​ស្រឡះ​ពី​ប្រពៃណី​។ ប្រសិន​បើ ឃើញ​ស្ត្រី​ណា​មួយ​ប្រព្រឹត្ត​ឆ្គង​និង​កន្លង​ចរិយា​បថ ទីឃាវុធ​ តែង​ថ្នាក់​ថ្នល់​ក្នុង​ចិត្ត​ដែរ ប៉ុន្តែ​មួយ​សន្ទុះ​ក្រោយ​មក ក៏​រក​លេស​បាន​មក​លើ​ទោស​ឲ្យ​ជា​និច្ច​។

 
                                                             *   *   *
នៅ​ព្រឹក​ថ្ងៃ​អាទិត្យ​នោះ លុះ​បាន​​ត្រាំ​ត្រែង សញ្ជឹង​សញ្ជប់​ក្នុង​គំនិត​ឥត​ប្រាកដ​និយម​យ៉ាង​នេះ អស់​ពេល​យ៉ាង​វែង​មក ទីឃាវុធ​ ក៏​ចូល​ទៅ​លុប​មុខ​សិត​សក់​រៀប​ចំ​ខ្លួន​យ៉ាង​ស្រស់បស់​។ ចេញ​ផុត​ពី​ភាព​រាយ​មាយ​កាល​ណា អ្នក​កំលោះ​ក៏​ក្លាយ​ជា​អ្នក​សើច​លេង​ក្អាកក្អាយ​ក្នុង​ចំណោម​ពួក​ម៉ាក​ជា​ច្រើន​នាក់​។ លុះ​ឃើញ​ចៅ​មាណព​និយាយ​ឆ្ការ​ដៃ​ឆ្ការ​ជើង​ដូច​គ្រា​ឥឡូវ​នេះ អ្នក​ផង​ដែល​ពុំ​ស្គាល់​ពី​មុន​មក​មុខ​តែ​ពុំ​អាច​ស្មាន​បាន​ទេ​ថា កាល​ពី​កន្លះ​ម៉ោង​មុន គេ​ជា​មនុស្ស​រវើរវាយ​។
ក្នុង​ឱ​កាស​រៀប​ចំ​មុន​រៀន ទីឃាវុធ​ ខំ​ផ្ចិត​ផ្ចង់​មិន​ឲ្យ​ល្អៀង​ទេ​។ នៅ​លើ​មែក​ផ្លូវ​ជិត​បន្ទប់​រៀន គ្រលីងគ្រលោង​ស្រវឹង​ដោយ​ពន្លឺ​ថ្ងៃ​និង​សន្តិភាព​របស់​ធម្មជាតិ​ច្រៀង​ត​គ្នា​ពុំ​ដាច់​មាត់ ដែល​ជា​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ចៅ​មាណព​គួច​នឹក​ព្រួច​ទៅ​ភូមិ​កំណើត ដែល​ជា​ភូមិ​តូច​មួយ​តាំង​នៅ​កណ្ដាល​វាល​ស្រែ ចម្ងាយ​វាល​ស្រែ​ចម្ងាយ​ជាង​ដប់​គីឡូ​ម៉ែត្រ​ពី​ក្រុង​បាត់ដំបង​តាម​ថ្នល់​ទៅ​មង្គល​បុរី​។ មួយ​សន្ទុះ​ ទីឃាវុធ​ នឹក​ដល់​រលក​សន្ទូង​និង​ពង្រោះ​ដែល​អង្កាញ់​ប្រដេញ​គ្នា ក្រោម​រស្មី​ភ្លឺ​ថ្លា​នៃ​ព្រះ​សុរិយា​ឫ​ដល់​ដង​អូរ​ក្បាល​ស្រែ ដែល​ខ្លួន​ធ្លាប់​នាំ​គ្នា​ទប់​ទឹក​បាច​ចាប់​ត្រី​។ កំលោះ​គិត​ឃើញ​ដោយ​រីករាយ​ថា នៅ​តែ​ប៉ុន្មាន​ថ្ងៃ​ទៀត​ទេ​និង​ដល់​វិស្សមកាល​ចូល​ឆ្នាំ​ចិន​ហើយ​។ អៃយ៉ា​ !​ ខ្លួន​និង​បាន​ឱ​កាស​ទៅ​លេង​ភូមិ​កំណើត​ហើយ​តើ !​ ...​។
រសៀល​ថ្ងៃ​នោះ ទីឃាវុធ​ ស្លៀក​ពាក់​ស្អាត​បាត ហើយ​ចេញ​ពី​សាលា​ទៅ​ដើរ​ជា​មួយ​មិត្ត​ភក្តិ​តាម​វិថី​មហា​ធានី​។ បន្តិច​ក្រោយ​មក​ក៏​នាំ​គ្នា​ចូល​ញាំ​ទឹក​ក្រួច​នៅ​ភោជនីយដ្ឋាន ៉​កុង​សាង​៉ ទំ​រាំ​រោង​កុន​៉​អេដិន​៉ បើក​ទ្វារ​និង​ទេញ​សំបុត្រ​ចូល​មើល​។ ពួក​យុវជន​ប្ដូរ​យោបល់​គ្នា​ដោយ​ធៀប​ផ្ទឹម​ការ​ប៉ិន​ប្រសប់​អ្នក​ដើរ​តួ​កុន​ស្រី​-​ប្រុស ហើយ​សើច​ធូរ​ស្រួល​សប្បាយ​។ ទីឃាវុធ​ ជូន​ឧទាហរណ៍ ដោយ​ធ្វើ​ត្រាប់​អ្នក​ដើរ​បារាំង​ម្នាក់​យ៉ាង​ក្រមិចក្រមើម​ នាំ​ឲ្យ​សំណើច​ផ្ទុះ​ប្រាវ​ទទួល​ឡើង​។
មិន​បាន​ប៉ុន្មាន​នាទី​ក្រោយ​មក កណ្ដឹង​អគ្គិសនី​រោង​៉​អេដិន​៉​រោទ៍​រន្ថាន់​ឯ​ទ្វារ​ដែក​ខាង​មុខ​ក៏​របើក​ញែក​ជា​ពី​ផ្នែក​រួញ​ចូល​គៀន​។
ទីឃាវុធ​ ក្រោក​ឈរ​ស្មើ​នឹង​គេ​ដែរ ក៏​ឧទាន​:
-នៅ​តែ​មួយ​អាទិត្យ​ទៀត​ទេ យើង​ដល់​ពេល​ឈប់​ចូល​ឆ្នាំ​ចិន​ហើយ ...​។
(មក​ដល់​ត្រឹម​នេះ​អ្នក​និពន្ធ​សូម​បើក​វង់​ក្រចក​មួយ ដើម្បី​ឲ្យ​អ្នក​អាន​អភ័យ​ទោស ដោយ​បាន​ថ្លែង​រាប់​រៀប​វែង​បន្តិច​ពី​បរិយាកាស​ទឹក​ចិត្ត​អ្នក​កំលោះ ទីឃាវុធ​។ ប៉ុន្តែ​អ្នក​និពន្ធ​យល់​ថា​ជា​ការ​ចាំ​បាច់​ណាស់​ដើម្បី​ងាយ​យល់​រឿង ដែល​ហូរ​រអិល​តាម​នាទី​នៃ​ជីវិត​ដែល​លើក​មក​ពណ៌នា​ក្នុង​គ្រា​នេះ​)​។

***

Post a Comment

Previous Post Next Post